Korte biografie

Annette van der Swaluw-Winkelmolen is geboren in Nederland (1970) en haar atelier is gevestigd in Houten, vlakbij Utrecht. Op haar 14e kreeg ze een vijftal kleurpotloden van Caran d’Ache voor haar verjaardag en die zijn tot op de dag van vandaag altijd met haar meegereisd: Rood, Geel, Blauw, Paars en Zwart. Momenteel bestaat haar palet uit: Ivoor- en Lampenzwart, Zink- en Titaanwit, Scharlaken- en Karmijnrood, Citroen- en Zonnegeel, Turquoise- en Ultramarijnblauw. Daarmee kan ze alle tinten en tonen tevoorschijn toveren die ze wenst.

  • Foto van Annette van der Swaluw met de opzet van de Tibetaans Boeddhistische Thangka Witte Tara in haar handen © 2021 Foto Eric van der Swaluw

Annette begon in 2001 als zelfstandig theatermaker onder de naam Theater ZinneMinne, met straat- en verteltheater. Met Theater ZinneMinne heeft ze haar fascinatie voor de zintuigen en zintuiglijke ervaringen onderzocht. Ieder levend wezen wordt min of meer geleid of misleid door wat je ziet, hoort, voelt, ruikt en proeft. Maar hoe bewust zijn we ons hiervan? Daarna volgde een periode van relatieve artistieke rust van 2008 tot 2013, werkzaam binnen de natuurbescherming. In 2014 pakte ze haar kunstenaarschap weer op onder de naam Het Kruidenpalet. De Ayurvedische filosofie was het uitgangspunt van haar tekeningen, kookkunst en sieradenontwerp. Vanaf 2019 ligt de nadruk van haar werk op tekeningen in kleurpotlood en inkt. Sindsdien werkt ze onder de naam Atelier Annette van der Swaluw. In haar kunstwerken zijn haar interesse in Westerse & Oosterse filosofie, mens en natuur terug te zien. Haar stijl is beïnvloed door botanische kunst, kalligrafie en Indiase miniaturen.

Annette is een gepassioneerd, hoog sensitief, enthousiast kunstenaar. Van kinds af aan is ze er zich van bewust dat ze deel uitmaakt van de schepping. Ze ervaart een diepe verbinding met dieren, bomen, planten en het heelal. En met mensen. Dat ze als mens ook één met de mensen is, gewoon één van de zoogdieren, heeft ze echter moeten ontdekken en dat is nog steeds aan onderzoek onderhevig.

Kunstenaarsvisie

In haar kunstwerken streeft ze ernaar een vonkje van de schoonheid van de schepping te laten zien. Ze is zich terdege bewust van de vele misstanden in de wereld. Via haar tekeningen hoopt ze bij te dragen aan vreugde, harmonie en verwondering. Kleurpotlood is haar expertise en ze werkt graag met zelfbereidde walnootinkt. Beide lenen zich uitstekend om gedetailleerd en verfijnd te werken. Haar stijl is beïnvloed door botanische kunst, Oosterse en Westerse kalligrafie en (Indiase) miniaturen.